skåningar..

Jaa skåningar i all ära..
Men nu tänker ni säkert vad menar hon?
Jo jag kom att tänka på det här med dialekter..
Det är ändån ganska spännande, har umgåts/bott med en del folk från olika håll i sverige..
Norrlänningar, stockholmare, göteborgare med flera..
Och det är väl konstigt men varför blir vi skåningar alltid utsatta..
Det skall klagas & retas.. Vad gör vi för fel.. vi pratar på det viset våra föräldrar lärt oss..
Samtidigt som jag förstå att det ibland vara svårt att höra vad vi säger, men många av oss försöker faktiskt prata tydligt men när inte det räcker då blir man faktiskt lite irriterad.
Vet själv med mig att när ja pratar med en person från en annan del av sverige försöker jag vara tydlig, och skrota en del av de skånska orden..
Så snälla ni stockholmare, göteborgare, norrlänningar o alla andra LYSSNA döm inte.






Kommentarer
Postat av: Nicole

Jaa men visst är de konstigt, jag är också väldigt utsatt här uppe som Skåning även om vi är en hel del skåningar här. Tydligen är vi inte svenskar enligt vissa...hmm lustigt. Vi kanske skulle gräva loss oss och göra oss självständiga;) vi har ju flaggan iaf...och vi kallas ju redan för Skåneland;) haha

2009-03-07 @ 11:54:39
URL: http://nicolajs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0